Adakah Buah-buahan Bahaya Untuk Pesakit Kencing Manis?

Adakah Buah-buahan Bahaya Untuk Pesakit Kencing Manis?

Seorang pesakit kencing manis mempunyai pantang larang pengambilan makanan, terutamanya yang mempunyai kandungan gula yang tinggi. Bagaimana pula dengan pengambilan buah-buahan yang mempunyai kandungan gula secara semulajadi? Adakah ianya dibolehkan?

Bagi menjawab persoalan ini, pihak iluminasi.com telah diberikan kebenaran oleh Dr. Suhazeli Abdullah untuk menerbitkan kembali penulisan asal di laman Facebook beliau. Sila ikuti laman Facebook Dr. Suhazeli Abdullah untuk info-info perubatan terutamanya berkaitan pemakanan.

Sudah menjadi kefahaman umum bahawa doktor akan menasihati untuk makan buah-buahan dengan kadar yang sedikit bagi pesakit kencing manis. Malah pada masa tertentu doktor akan menghalang terus pesakit tidak memakannya kerana paras gula dalam darah mencanak naik. Kandungan fruktosa dalam buah-buahan juga memainkan peranan penting untuk penghasilan bacaan glukosa dalam darah.

Akan tetapi, terdapat satu sebaran video seorang penceramah dari India yang membuat ujikaji paras gula dalam darah. Penceramah tersebut membuat pembuktian bahawa fruktosa dalam buah-buahan tidak akan meningkatkan paras gula dalam darah melalui mesin glukometer. Darah yang pertama dicampur dengan glukosa, bacaan glukometer tinggi. Sebaliknya apabila darah dicampur dengan fruktosa, bacaannya turun.

Kesimpulan yang beliau buat adalah, makan buah-buahan tidak sesekali akan menaikkan paras gula dalam darah. Kepercayaan yang diberitahu oleh para doktor sejak sekian lama hanyalah tipu. Tuduhan beliau lagi, pihak berkuasa sengaja menutup ‘kebenaran’ ini kerana takut industri perubatan lingkup.

Kesian saya tengok para penonton yang dikelentong oleh beliau. Ujikaji sains ini tidak difahami oleh mereka.

Fungsi Glukometer

Glukometer gunanya untuk kesan kehadiran glukosa dalam darah. Strip yang digunakan mengandungi enzim glucose oxidase. Apabila glukosa darah berindakbalas dengan enzim tersebut, bacaan akan boleh dibaca mengikut paras tertentu. Glukometer hanya untuk tindakbalas glukosa, maka gula fruktosa tidak sesekali akan bertindakbalas. Oleh yang demikian sudah tentu campur sebakul gula fruktosa pun, bacaan glukometer tidak akan mencanak naik.

Bagaimana pula buah-buahan boleh menyebabkan gula dalam darah meningkat? Buah-buahan seperti rambutan, durian, mempelam dan pelbagai lagi mengandungi fruktosa yang tinggi. Apabila kita makan, perut akan memproses dan diserap masuk ke dalam darah. Gula fruktosa itu akan melalui proses penukaran kepada bentuk lain oleh hati:

29 – 54% ditukar —> GLUKOSA
25% ditukar —> LAKTAT

(Glukosa dan Laktat inilah akan dijana sebagai tenaga kepada sel-sel badan)

15-18% pula akan disimpan dalam bentuk GLIKOGEN dan kurang dari 1% ditukar kepada TRIGLISERIDA (Sejenis Kolesterol).

Justeru, gula fruktosa buah akan tetap ditukar dalam jumlah tertentu dalam badan kita walaupun ianya tidak dapat dikesan melalui glukometer.
Nasihat buat pesakit kencing manis

Beberapa nasihat berikut penting kepada pesakit kencing manis dalam penjagaan makan buah-buahan.

Elakkan pengambilan buah-buahan semasa perut kosong. Ini kerana penyerapan gula fruktosa sepenuhnya (setelah ditukar ke glukosa) tidak dapat ditampung oleh insulin yang lemah atau ubat kencing manis.
Pengambilan buah disarankan diambil sejurus selepas hidangan utama, dihadkan kepada 1 hidangan sahaja. Pada masa ini tindakan insulin atau ubat kencing manis adalah optima.
Maksimum 2 hidangan buah untuk sehari.

Berikut adalah contoh-contoh saiz hidangan buah untuk satu unit karbohidrat. Setiap unit membekalkan 15g karbohidrat:

1 biji sederhana epal/oren/belimbing/pear
1 potong nipis betik/nenas/tembikai susu
1/2 biji jambu batu/mangga kecil
5 biji sederhana rambutan/laici
2 biji manggis/jambu air/kedondong/kurma
8-10 biji kecil langsat/duku/anggur/longan
2-3 ulas sederhana cempedak/durian/nangka

Manakala makanan berikut ini pula mengandungi karbohidrat ringkas (gula ringkas) yang akan meningkatkan aras glukosa darah dengan kadar yang cepat.

Senarai makanan yang patut dielakkan atau diminimumkan pengambilannya:

Gula putih, gula merah, gula melaka, gula batu, gula-gula, glukosa
Madu, jem, kaya, susu pekat manis, sirap.
Minuman ringan, minuman kordial
Biskut manis, roti manis, kuih manis, kek, aiskrim, coklat
Air tebu, air kelapa muda, minuman-minuman yang ditambah gula

Sumber: Ilumunasi

Ayuh, Gantikan berus gigi dengan KAYU SUGI!! Faedah Bersugi Dalam Islam

Ayuh, Gantikan berus gigi dengan KAYU SUGI!! Faedah Bersugi Dalam Islam


Apakah miswak?
Miswak adalah kayu bersaiz pensil yang digunakan sebagai cara semulajadi untuk membersihkan gigi secukupnya melalui proses mengunyah dan menyikat gigi yang lembut, yang sering diamalkan pada masa awal Islam. Kita lebih mengenali dengan nama KAYU SUGI

Walau bagaimanapun, ia adalah lebih bermanfaat daripada berus gigi biasa anda atau mana-mana peralatan pembersih gigi mudah alih yang lain yang anda mungkin bertegas berada dalam kategori perlu ada seperti ubat kumur, ubat gigi, floss dll. Ini adalah semua perkara yang anda mungkin tidak pernah ketinggalan membuang ke dalam bagasi semasa perjalanan jarak jauh anda.

Bayangkan hampir semua manfaat yang dianggap penting dalam satu batang 15cm. Hebat, kan?

Biasanya berasal dari pokok persica Salvadora, juga dikenali sebagai pokok berus gigi, sifat semula jadi miswak berfungsi sebagai kawalan plak kimia. Ini berlaku pada masa yang sama menyediakan kawalan plak mekanikal melalui sentuhan ranting dengan permukaan gigi – semuanya secara semulajadi.

Faedah miswak
Jadi apa yang membuatkan miswak tidak dapat disangkal? Nah, sejauh mana banyak penyelidikan yang terlibat, kesan antimikrobik miswaks telah didokumentasikan dengan baik setelah mengetahui komposisi kimia yang sempurna yang membantu dengan mencapai kesejahteraan mulut yang baik.

Sebagai contoh, silika yang terdapat dalam miswaks mengamalkan peranan yang kasar, yang mempunyai keupayaan untuk menghapuskan plak, menyebabkan gigi bersih. Tannin yang terdapat dalam miswaks mengambil peranan astringen (sebatian kimia yang menyebabkan pengecutan tisu untuk menghentikan aliran darah), yang didapati membantu mengurangkan gingivitis yang ketara.

Kalsium tepu dalam air liur, akibat penggunaan miswak, didapati membantu menghilangkan remineralisasi gigi gigi, yang menyokong pengeluaran gigi yang lebih kuat pada umumnya. Resin yang terdapat di dalamnya membentuk lapisan di atas enamel untuk berfungsi sebagai perlindungan terhadap kerosakan mikrob yang lebih lanjut.

Sudah tentu, banyak lagi ciri-ciri perubatan yang lain telah ditemui dan mengesahkan faedah-faedah komprehensif miswaks mempunyai ke arah kesihatan mulut, semuanya tidak dapat dielakkan dengan nafas yang lebih baik!

Miswak dalam Islam
Tidak hairanlah bahawa Nabi Muhammad SAWallallahu ‘alayhi wa sallam memberikan penekanan yang sangat besar terhadap miswak itu hingga ke tahap yang dia akan memerintahkan penggunaannya pada setiap masa doa, sekiranya ia tidak menjadi membebankan bagi orang-orang yang beriman.

Nabi subḥānahu wa ta’āla berkata:

“Tidakkah saya khawatir akan sukar bagi pengikut saya, saya akan memerintahkan mereka menggunakan siwak (sebagai wajib, untuk membersihkan gigi).” [Bukhari]

Daripada rahmat mujizatnya, Rasulullah ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam melepaskan umatnya dari kesusahan yang dirasakan. Walau bagaimanapun, tahap kepentingannya, ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam yang diasaskan kepadanya melalui hadith di atas jelas menunjukkan bahawa miswak tidak dapat dipersoalkan melampaui sekeping ranting patah pokok. Manfaatnya tidak berkesudahan!

Walaupun miswak dikaitkan dengan kebersihan mulut yang baik, sebagai sebahagian daripada kebersihan yang sangat digalakkan dalam Islam, miswak juga berkaitan dengan bau yang baik dan menyenangkan, nilai lain yang dipromosikan dalam agama ini.
BACA: “Siapakah Mereka itu Ya Rasulullah?” Jawab Baginda “Itulah Ahli Quran”

Nabi Muhammad ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam berkata:

“Miswak membersihkan dan memurnikan mulut dan menyenangkan Tuhan.” [An-Nasa’i]

Pendapat mengenai kebersihan tersirat dalam hadith, sambil mendidik umat Islam mengenai manfaat kerohaniannya. Penggunaan miswak adalah perbuatan mulia di sisi Allah subḥānahu wa ta’āla serta cara mudah untuk mendapatkan kesenangan dan pahala-Nya!

Hudhaifa raḍyAllāhu ‘anhu meriwayatkan bahawa setiap kali Rasulullah ṣallallāhu’ alayhi wa sallam bangun untuk sembahyang Tahajjud dia biasa membersihkan mulutnya (dan gigi) dengan Siwak. [Bukhari]

Ini menunjukkan bahawa miswak sesuai untuk digunakan apabila bau mulut berubah sebagai akibat daripada menahan diri daripada makanan dan air untuk jangka masa yang panjang, atau akibat dari makan makanan yang mempunyai bau yang kuat.

Ringkasnya, penggunaan miswak ditekankan sebelum doa dan selepas bangun. Sambungannya dengan kebersihan mulut dan bau yang menyenangkan telah secara tersirat dan tersurat didokumenkan dalam kesusasteraan Islam dan kemudiannya dalam penyelidikan saintifik.

Tambahan pula, faedah rohani dalam bentuk mencapai subuh Allah wa ta’āla (dimuliakan dan dilahirkan sebagai Dia) kesenangan dan menghidupkan kembali Rasulullah ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam (damai dan berkat Allah) pada sunnah harus diambil dengan baik . Ia mudah dalam kaedahnya, harga berpatutan, bermanfaat dalam prosesnya, boleh dipercayai dalam penggunaannya, dan memberi ganjaran dalam amalan.

Sumber: Islam Itu Indah

Rupanya Ni Cara Betul Bagi Ubat Cair Kat Anak, 30 Tahun Hidup, Ni Baru Tahu!!!

Rupanya Ni Cara Betul Bagi Ubat Cair Kat Anak, 30 Tahun Hidup, Ni Baru Tahu!!!

Sumpah selama ni tengku tak tahu. Tengku dan suami bagi ubat dekat anak macam orang lain bagi jugak. Ambik picagari tu cucuk dalam botol ubat. Tarik. Suap kat anak. Lepas tu cucuk balik dalam botol lain. Rupanya salah.

Sampailah one day anak bongsu kami demam, batuk plus selsema. So bawak ke klinik swasta dekat bandar Dungun ni.

Masuk dalam bilik doktor. Tengku cakap anak kami no 2 ni senang sangat sakit. Selalu demam, batuk dan selsema. Tak macam si abang.

Bila doktor check katanya paru-paru Rifky ‘basah’. Memang masa tu die bernafas bunyi macam kahak dalam. Macam asma pun ade. Then doktor terangkan kenapa jadi camtu. Die cakap sebab susukan anak sambil tido. Bila anak sendawa dalam posisi baring. Susu automatik akan masuk dlm paru-paru die. Benda ni memang susah nak elak. Masalah ni akan jadi berulang-ulang sampailah anak dah besar dan pandai makan minum sendiri sambil main. Means dah bercerai susu.

Oohhhh…maka terhangguk-hangguklah kepala kami. Baru aku tahu. Rase macam kurang ilmu lak mase tu. 😂

Lepas tu tetiba doktor tu tanya. “Biase bagi ubat kat anak macam mana?” Suami tengku dah buat muncung panjang hala ke tengku. Sebab bab suap ubat kat anak memang keje tengku.

“Suap macam biase la doktor. Pakai cucuk ubat tu. Celup tarik”. Doktor tu senyum. “Salah tu…..”

😨🤔 ????

Macam ni caranya. Doktor terangkan kat kami satu-persatu. Lagi sekali ooooo…baru aku tahu.

Korang nak tahu caranya? Follow gambar ok. Senang je. Korang perasan tak selama ni ubat cair biasanya ade penutup transparent kat atas die tu. Penutup tu ade gunanya. Bukan hiasan tau.

Ini cara yang doktor tu ajar ye. Setiap kali nak ambik ubat. Tuang ubat masuk dalam penutup tu dulu. Sikit-sikit atau boleh ikut nombor kat penutup tu. Lepas tu baru tarik pakai picagari.

Kalau ade yang lebih WAJIB BUANG. Jangan masukkan balik dalam botol. Dan jangan sesekali main CELUP-CELUP PICAGARI dalam botol ubat.

Contoh: celup dlm botol ubat pertama. Bagi anak. Lepas tu guna picagari yang sama tanpa basuh bersih, celup lagi botol ubat kedua.

Ni lebih kepada step untuk kebersihanlah. Kalau anak dah besar boleh bagi dalam penutup tu terus. Macam Rifky kecik lagi. Jadi tengku pakai picagari. Nanti dah pakai basuh bersih.

Doktor tu kata once u celup-celup macam tu. Ubat tu dah takde fungsi dalam badan anak. Zero. Manfaat ubat tu dah hilang. Ibarat macam bagi air gula jelah kat anak. Yang mana you dah celup tu balik nanti buang. Simpan ubat baru ni. Ubat klinik i ni kalau u buat macam i ajar tadi. Boleh tahan 9 bulan dalam peti. 9 bulan luar peti. Kecuali antibiotiklah. Sebab yang tu tempoh singkat.

Maknanya kalau nak pakai picagari pun boleh. Tapi kalau 3 ubat. Sediakan 3 picagari. 1 ubat 1 picagari. Baru tak bercampur. Kalau nak pakai 1 picagari maksure basuh bersih sebelum celup.

Memang terkejut. Anak dah 2 baru tahu. Adoi. Tapi takpelah. Baik lewat dari tak tahu langsung kan. Alhamdulillah ilmu baru. Malam tu buat misi clearkan ubat cair anak dalam peti yang dah berzaman tu. Cehhh..takde manfaat rupanya. Buat semak je. 😂

Tengku tak sure maybe orang lain akan bagi pendapat berbeza. Ini ilmu yg kami dapat beberapa minggu lepas.

So sekarang dah tahu kan? Tepuk dahi ke idok??😆 sesamalah kite ye. Tunggu ape lagi. Yang mana ubat dah berpuluh kali celup dalam peti korang tu boleh ler buang. Kesian kat anak.

#sharing #carabagiubatdekatanak #parenting

P/s : please..sebelum komen baca dulu sampai betul2 faham. Jangan sensitif sangat. Point kat sini ialah tengku share cara yang seorang doktor berpengalaman kongsi dengan tengku. Jadi kalau korang lebih suka cara lain silakan.

Nak celup pakai picagari je. Lepas tu basuh bersih then celup lagi. BOLEH.

Nak tuang dalam penutup tu lepas tu bagi macam tu je. Tak payah pakai picagari. BOLEH.

Nak pakai 1 ubat 1 picagari. BOLEH.

Terpulang…..asalkan ubat tak bercampur dgn benda asing.

Gambar ubat antibiotik tu contoh sahaja. Sebab gambar tu je yang sempat ambik. Diulangi CONTOH. Kalau tak letak gambar nanti ade yang tak faham. Take note ye. Ubat antibiotik kena habiskan. Jadi boleh ambik pakai picagari terus. Sbb nak elakkan dari membazir. Nanti tak berkesan kat anak.

Pasal jangka hayat ubat tu. Itu yang doktor tu bagitau. Ade yang cakap tak betul. Wallahhua’lam. Mungkin lain pengeluar dan jenis ubat lain tempoh hayatnye. Boleh refer mereka yang pakar.

Wallahhua’lam. Ape2 pun terima kasih sudi share post ni. Terase macam nak delate bila ade ‘bijak pandai’ yang hentam. Tapi bila ramai yang berterima kasih sebab kongsi ilmu terasa sejuk perut ni. Macam ade ais batu. 😆

Semoga pahala pengalir kepada doktor yang baik hati itu. Amin..

Sumber/Foto : Tengku Wdec dan Islam Itu Indah

 

Teknik mudah nak kesan produk sampah.

Teknik mudah nak kesan produk sampah.

Penat ah nak jawab soalan “yoi produk ni kilo tak, yoi produk ni slamat tak, yoi bla bla bla tak, yoi single tak, eh.”

Sini aku ajar teknik mudah nak kesan produk sampah.
1) kau pergi kedai jamu dalam mall tu. Tak pon memana toko jamu. Segala skincare dalam kotak, ada satu set, bekas kecik2, warna warni di aidilfitri, itu la produk sampah.

2) kau cari founder dia. Tgok latar blakang. Kalau takde background medic atau chemist, spm blom habis, atau pesen blajar tak tinggi mana, pendek kata bodoh la senang citer, maknanya produk dia produk sampah.

3)kau tgok ada jual kat drugstores tak. Kalau takde, sampah!
4)bnda ni paling senang detect. Tgok kotak, ada alamat kilang tak, ada ingredients tak. Kalau takde, sampah!

5)ada kkm tak bermakna selamat. Aku dh pernah citer pasal kkm sebelum ni. Apatah lagi yg takde kkm. Lagi la sampah!
6)tengok testimoni. Kalau edit sampai hilang hidung, sampah!

7)bau. Bau wangi mcm letak perfume. Sebab nak hilangkam bau mercury.
8 )tekstur. Melekit dan berkilat. Ada mercury. Bila dibiarkan lama2, bekas krim akan jadi hitam.

9)sekiranya korang pakai dan muka barai, sampah! Takde istilah healing crisis. Ada yg cakap “aku pakai elok je”. Yang ni aku nak terang sikit. Ada 3 cara mercury / hydroquinon / tretinoin baraikan kesihatan kau. Pertama, kesan segera. Kalau pakai terus barai. Kedua, lepas berhenti baru barai. Ketiga, muka glowing, cantik, berkilat. Tapi buah pinggang rosak slow2.

Ada mangkuk hayun tanya “pakai kat muka tetiba rosak buah pinggang? Takde kena mengena!” Haa ini kalau aku kabor kau bengap mmg menggelupur. Mercury meresap dari kulit smpai ke dalam saluran darah, darah dibawak ke buah pinggang utk tapis. Takdenya muka kau pakai penapis teh untuk tapis darah. Tu pasal effect buah pinggang. Dah rasa educated sikit lepas baca ni kau boleh slow2 hantuk kepala kat dinding.

10) overclaim. Pakai 2 minit dah putih. Pakai seminggu dh naik urat hijau, bla bla bla. Sama mcm supplement dan jamu. Kalau nampak overclaim boleh sembuhkan kanser ke boleh rawat buah pinggang ke boleh rawat penyakit apa ke, sampah! Ingat, supplement bukan ubat!

I’ve done my part. The choice is yours!

Sumber : Khairul Yoi

Petua Detox Dengan Air Putih, Kesannya Selepas 30 Hari Buat Anda Terpana!!

Petua Detox Dengan Air Putih, Kesannya Selepas 30 Hari Buat Anda Terpana!!

Satu hari yang letih dan saya bertanya kepada diri sendiri “Apa yang dilakukan oleh wanita jepun untuk dapat kulit yang cantik agaknya?” Setelah buat sikit penyelidikan, saya mengetahui tentang mereka suka minum air kosong pada perut kosong selepas bangun pagi.

Banyak kajian yang mengatakan, amalan mudah ini memberikan hasil positif mengenai keadaan kesihatan yang berbeza. Jadi saya memutuskan untuk mencubanya, dan hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya.
Saya tidak lagi tahu apa yang perlu dilakukan untuk berasa lebih bertenaga. Pada sebelum ini badan, kulit saya kelihatan lesu dan nampak kurang sihat. Bosan dengan nasihat doktor yang sering memberitahu saya perkara yang sama dan beri saya lebih banyak pil untuk dimakan. Saya cuba tanya tentang rawatan air dan tidak lama kemudian saya terus praktikkan. Hasilnya sangat mengejutkan.

1. Saya mula berasa lebih segar dan sihat.

Beberapa hari selepas mula minum air pada waktu pagi, saya mula rasa badan lebih ringan dan badan saya mudah untuk buang air pada waktu pagi.

2. Metabolisme saya bertambah baik.

Amalam ini menjadikan diet saya lebih baik. Saya tidak lagi rasa selalu lapar yang ganggu setiap jam untuk saya makan. Rasa untuk makan snek juga hilang dan yang best saya lebih banyak tenaga.

3.Ia bantu kurangkan berat badan.

Disamping kurang rasa lapar, penghadaman saya turut lancar dan rasa badan lebih ringan. Disamping itu, mempunyai tenaga yang lebih banyak kepada saya untuk buat apa kerja pun.

4. Sebelum ini rasa selalu rasa senak dan pedih ulu hati.

Tapi selepas saya amalkan minum air kosong diwaktu pagi, sakit itu hilang dan saya tidak lagi rasa tidak selesa selepas makan makanan.

5.Perubahan kulit bertambah baik.

Saya tidak berbohong. Biasanya orang akan beritahu saya kelihatan lebih tua dari umur saya. Sejak saya mulakan terapi air ini, kedutan di wajah saya berkurangan dan sekarang kulit saya kelihatan sihat, berseri dan bercahaya.

6. Saya mudah buang air besar setiap hari pada waktu pagi Rawatan air menyelesaikan masalah ini dengan lebih baik daripada mana-mana antibiotik lain. Pada ketika ini, kejayaan itu amat membanggakan, dan saya tidak lagi selalu sakit.

7. Tidak sakit untuk masa yang lama.

Amalan yang sederhana ini telah meningkatkan sistem ketahanan saya. Sesuatu yang mudah seperti minum air dalam keadaan perut yang kosong pada waktu pagi bantu saya tangani penyakit tanpa perlu ambil ubat.

Bagaimana anda juga boleh dapat manfaat ini?

Ikuti kaedah ini untuk merasa bertenaga sepanjang hari:

Minum 4 gelas air putih selepas anda bangun pagi untuk solat sebelum gosok gigi dan pastikan perut kosong. Sekiranya anda susah nak mula dengan 4 gelas air, mula dengan satu cawan dahulu dan tingkatkan mengikut masa ke semasa.
Jangan makan apa-apa untuk 45 minit selepas minum air
Selepas 45 minit anda boleh dapatkan breakfast
Jangan makan atau minum apa-apa selepas 2 jam selepas sarapan, makan petang dan makan malam.

Bila boleh nampak hasilnya ?

Pesakit diabetes atau hypertension: 30 Hari
Pesakit sembelit dan gastrik: 10 Hari
Pesakit TB : 90 Hari

Sumber: Petua Ibu

Sebelum Tidur, Amalkan Petua Ini Untuk Hilangkan Segala Toksin Dan Racun.. Ianya Sungguh Mudah!

Sebelum Tidur, Amalkan Petua Ini Untuk Hilangkan Segala Toksin Dan Racun.. Ianya Sungguh Mudah!

Bawang putih merupakan salah satu makanan sihat yang perlu anda amalkan sebagai rutin harian. Bawang putih kaya dengan vitamin, mineral, enzim yang diperlukan oleh tubuh badan serta mempunyai banyak manfaat dari sudut kesihatan.

Antara manfaat bawang putih adalah menewaskan setiap jenis jangkitan kerana bawang putih mempunyai kandungan anti bakteria yang kuat, melawan juga mencegah pelbagai jenis kanser, mengubati masalah pencernaan, menurunkan kadar kolestrol, serta meredakan selsema.

Amalkan Petua Ini Sebelum Tidur Untuk Hilangkan Segala Toksin Dan Racun Bawang putih juga dapat membersihkan tubuh badan anda dari racun dan membantu anda menyelesaikan segala jenis penyakit yang anda hidapi.

Berikut adalah cara-cara mengolah bawang putih untuk mengeluarkan racun dalam tubuh.

Potong beberapa hirisan bawang putih, kemudian tambahkan satu sudu air dan masukkan perahan air lemon , dan kemudian anda boleh mula minum. Mudah kan?

Ulangi prosedur ini setiap hari serta minum banyak air setiap hari untuk menyingkirkan toksin-toksin dari tubuh badan serta mengubati pelbagai jenis penyakit.

Sumber: Sinar FM / PenMerahPress